zahrnutých do vzorku a v případě potřeby tuto proměnnou zařadíme do analýzy. Věk dětí Významnou roli může hrát také věk dětí, ať soukromými jeslemi Proseku už máme na mysli věk, ve kterém děti pozorujeme, nebo i věk, ve kterém děti do jeslí nastoupily. Efekt věku nástupu dokumentuje například výzkum, ve kterém se ukázalo, že děti, které nastoupily do jeslí v průběhu prvního roku života, byly více agresivní a méně kooperativní, než když tam nastoupily děti starší Haskinks, Schwarz, Strickland, Kroclick, Poněkud rozdílná zjištění plynou ze švédské Vysočanská longitudinální studie, jejíž výsledky naznačují, že děti, které vstoupily do jeslí před prvními narozeninami, jsou ve škole lepší a oblíbenější u učitelů ve středním dětství i v adolescenci Andersson, Howesová pak poukazuje na to, že věk nástupu sám o sobě Proseku soukromých jeslí nevykazuje nijak významný efekt na budoucí sociální kompetence dětí, ale funguje jako mediátor vlivu v případě zkoumání efektu kvality Českomoravská těchto zařízeních. Otázka, která z těchto výzkumů vyplývá, je určení správného času pro pozorování aktivity dětí ve vrstevnické skupině. Horní hranice je dána třemi lety, kdy velká část dětí vyrůstajících v rodinách začíná chodit do mateřské školy. Zde by již bylo obtížné obsáhnout skupinu starších dětí nenavštěvující žádné kolektivní zařízení. Složitější otázkou bylo stanovení dolní hranice tak, abychom byli schopni obsáhnout dostatečný vzorek, ale zároveň aby bylo již možné pozorovat i nějaké interakce mezi
vrstevníky. Obdobnou otázku řešili i mnozí další výzkumníci, kteří se zabývali pozorováním dětí v jeslích. Například již zmíněné výzkumnice Williamsová, Ontai a Mastergeorgová se odvolávají na výzkumy, které naznačují, že sociálním dovednostem se učí již kojenci a v průběhu druhého roku se sociální interakce stávají reciproční. Obdobně Buhlesová cit. dle Rubin, Bukowski, Parker, pozorovala, že děti do měsíců se nestarají o přítomnost druhých. Druhé podle ní vnímají spíš jako objekty než jako sociální partnery. V průběhu druhého roku dochází k rozvoji sociálních dovedností, což souvisí s rozvojem lokomoce a komunikace. Můžeme tedy