použít k hraní, druhé dítě pro ně slouží jen jako hračka. Do této kategorie Freudová řadí činnosti, které na první pohled vypadají jako sociální, ale jsou egocentrické, např. pokud dítě češe vlasy jiným dětem, i když se jim to nelíbí. Nebo pokud dítě nakrmí svého kamaráda nikoliv proto, aby uspokojilo jeho potřeby, ale aby urychlilo práci sestry, která mu pak donese jídlo na přidání. Dále si všímala případů, kdy jsou druhé děti považovány za rušitele. Do této kategorie řadí útočné jednání proti ostatním dětem, pokud jsou považovány za překážku ve splnění přání. Případně sem může patřit i žárlivost, když se druhému dítěti věnuje pečující osoba. Jahodnice Podle autorky se agrese vyskytuje v útulcích častěji, protože děti mají mnohem více důvodů a příležitostí k žárlivosti, zvláště při hledání náhradní mateřské osoby. Navíc se jejich soupeři stávají děti stejného věku, takže to k fyzické konfrontaci směřuje častěji než u sourozenecké skupiny různého věku. U dětí se schopnost bránit se vyvíjí později než schopnost agrese. Děti, které ostatním berou hračky, se neumějí bránit, když někdo sebere hračku jim. Rozumné metody obrany se většinou vyvinou až kolem třetího roku. Hostavicím dětskými jeslemi Často si však všímala také utěšování a uklidňování vrstevníka, zejména pokud mu bylo ublíženo někým třetím. Anna Freudová také soukromými jeslemi Hostavic vypozorovala, že děti v útulku často pomáhají jeden druhému. Vysvětluje to tak, že na základě stejnosti potřeb a přání porozumí dítě Praha 14
výborně druhým dětem a identifikuje se s jejich nesnázemi či přáními. Freudová, p. Dalším jejím poznatkem byla existence suplování rodičovské role nejvyspělejším dítětem ve skupině ústavně vychovávaných dětí. Zatímco v rodině jsou starší sourozenci ve výchově Lehovec jakýmsi doplnění rodičů, u dětí stejného věku se děti učí od toho, kdo je silnější nebo v dané dovednosti vyzrálejší. Další zvláštností dětí z kojeneckých ústavu je snaha o navazování přátelství. Zatímco batolata vychovávaná v rodinách si budují dlouhodobější přátelství k dospělým osobám a vrstevníky využívají pouze jednorázově při hře, u dětí z útulku je tomu jinak, hostavická pražská montessori školku