napodobit kruh, ta se projeví asi ve třech letech, s. Kognitivní rozvoj batolete I když dosažení prvního roku života dítěte bývá v rodině považováno za významnou událost, v rozvoji myšlení není, jak upozorňuje Langmeieer a zdaleka tak důležitým mezníkem, jako je dosažení schopnosti samostatné vzpřímené chůze a symbolické a komunikativní funkce řeči, v roce a půl až dvou letech života dítěte. Na dětských jeslích Podolanku kognitivní rozvoj dítěte v kojeneckém věku, dle Piagetova přístupu, navazují po dosažení prvního roku ještě další dvě fáze období senzomotorické inteligence. V páté fázi, tedy v období mezi dvanáctým a osmnáctým měsícem, nachází dítě nové prostředky explorace, experimentuje, obměňuje své pokusy a je zvídavé. Po osmnáctém měsíci pak probíhá zvnitřnění motorických schémat. V tomto věku batole Nouzov dokáže nejen použít známé prostředky při řešení nových situací, ale také vynalézá na základě vnitřních mentálních kombinací jesličky Podolance prostředky nové, např. přitáhne si předmět, na který nedosáhne pomocí dečky, na které předmět leží. Dítě je tedy již schopno vytvořit si představu o řešení situace, přestože je odlišná od toho, co právě vnímá., s. Šulová, s. Další vývoj kognitivních funkcí úzce souvisí s rozvojem řeči. Přechod od předřečových aktivit ke schopnosti užívat symbolickou řeč zásadně mění charakter myšlení. Piaget nazývá toto období obdobím sémiotické či symbolické funkce Piaget, Inhelderová, Myšlení se dostává na novou, Praha 19
kvalitativně vyšší úroveň. Dítě např. začíná užívat předměty k jiným účelům, než k jakým jsou např. kostku tlačí po koberci jakoby to bylo autíčko. Uvědomuje si fakt, že každá věc má své jméno, snaží se je pojmenovávat, často klade otázku Co je to. Kolem Praha 20 třetího roku života dokáže již batole využívat svou představivost a fantazii při hře např. hra na maminku, více v následující kapitole, objevuje se symbolická hra, dítě dělá něco jako. Prohlíží si se zájmem knížky a popisuje obrázky, popř. z knihy jako čte. Dokáže roztřídit předměty podle jednoho logického kritéria, například podle velikosti. Také v oblasti pozornosti dochází u dítěte v tomto věku ke kvantitativním i kvalitativním změnám. Tříleté dítě vydrží např. až deset minut sledovat či poslouchat příběh nebo pohádku, která v něm vyvolá zájem. Začíná se také orientovat v čase, uvědomuje si trvání, problémy má s pojmy jako zítra, včera. jesle Podolanka Allen, Marotz, s. Šulová, s. Sociální a řečový vývoj Spolu s možností samostatně se pohybovat nastupuje mezi prvním až třetím rokem jesle Podolanka proces osamostatňování se, vlastní emancipace. E. H. Erikson nazval toto období stádiem autonomie, během kterého dochází k formování vlastního Já, ujasňování si svého místa ve společnosti, sociálních norem a sociálně žádoucího chování Šulová, s. Pro toto období Chvaly je také charakteristický vzdor, časté používání slůvka ne, dítě odmítá spolupracovat při běžných aktivitách. Sociální interakce plavání pro kojence v Praze východ Podolance