čich jsou rozvinuty méně. Novorozené dítě je vůči vůním a pachům méně senzitivní než dospělý člověk, přesto dokáže již několik dní po narození rozeznat čichem svou matku Šulová, s. Také zraková percepce je v prvním měsíci ještě značně omezena, dítě vnímá pouze obrysy objektu vzdáleného cm, přednost dává lidskému obličeji před ostatními předměty, což je, stejně jako upřednostňování lidského hlasu a rozpoznání matky čichem, součástí protosociální výbavy novorozence Vágnerová, s., Sociální chování Novorozené dítě má predispozici k sociálnímu kontaktu s lidmi. Od začátku reaguje na lidský hlas, prohlíží si lidský obličej s vyšším zájmem než ostatní předměty, je schopno napodobovat i jednoduché mimické výrazy. Zvláště ve vztahu k matce není dítě pasivní. Poznává ji čichem, Budovec dovede rozeznat její hlas, upoutat ji svým pláčem a navázat tak kontakt. Kojenecké období Za kojenecké období je považován první rok života dítěte. Je to období velmi rychlých a podstatných vývojových změn, především v rozvoji funkčnosti smyslů a motoriky Šulová, č. Klecany soukromé jesličky Vývoj motoriky a percepce Podle Gessela probíhá vývoj motoriky kojence na základě určitých zákonitostí, principů. Ve svých publikacích tyto principy popisují např. Šulová či Princip vývojového směru motorický vývoj probíhá postupně ve třech směrech a to ve směru a Výhledy kefalokaudálním tzn. od hlavy k patě, kdy dítě nejprve ovládá hlavičku, pasivně sedí, narovnává nejdříve krční a poté i bederní jesle Klecany
část páteře, leze po kolenou a nakonec se staví na chodidla. b proximodistálním, tedy od centra těla k periferii pohyb dolních a horních dětskými jeslemi Klecan končetin postupuje od velkých kloubů rameních a kyčelních směrem k pohybům zápěstím a prstů. c ulnoradiálním od malíčkové strany dlaně k palcové. Postup od reflexního úchopu, přes hrabavé uchopování ke klíšťkovému úchopu mezi palce a ukazovákem. Princip Podbaba střídavého proplétání antagonistických neuromotorických funkci je patrný zejména při střídání flexorů a extenzorů či při střídání vývojových skoků a období uklidnění. Dítě si osvojuje specifické funkce tak, že dosáhne určitého stupně dokonalosti a pak se zdánlivě vrací k dřívějšímu způsobu, aby mohlo překonat dosavadní výkon a postoupit na vyšší úroveňLangmeier, s. Princip funkční asymetrie postupná specializovanost pravé a levé strany těla. Princip individualizace přestože vývoj dítěte probíhá podle obecných zákonitostí, má u každého jedince své specifické znaky, které jsou zcela jedinečné a nezaměnitelné. Princip autoregulace vývoj člověka je spojitým procesem postupu stále na vyšší úroveň, pokrok v jednotlivých oblastech však není vyrovnaný, ale dochází k výkyvům, které klecanskou pražskou hlídání dětí