zjištění není snadná, objevuje se velké množství faktorů, které zde mohou hrát roli. Nicméně se pokusíme o alespoň částečné objasnění námi získaných výsledků. Vzhledem k tomu, že hypotéza byla plně ověřena, bude se interpretace do značné míry shodovat s jesle Lipany objasněním stanovené hypotézy v kapitole Děti z jeslí i z kojeneckých ústavů pojí bohaté zkušenosti s dětmi stejného věku, což je uváděno jako důležitý faktor při rozvíjení sociálních dovedností a vrstevnické komunikaci Hanna, Melztoff, Fabes, Hanis, Martin, Tímto Voděrádky lze vysvětlit vyšší výskyt sociálních interakcí u dětí z jeslí a kojeneckých ústavů, než u těch z rodin. Sociální interakce u dětí v kojeneckém ústavu mohou být podporovány soutěživostí při hledání náhradní primárně pečující osoby Freudová, Můžeme se však domnívat, že tento jev mohl být silně inhibován právě nepřítomností dospělé osoby v průběhu natáčení, proto tento jev nemusel hrát v Praha 22 naší situaci žádnou roli. Nižší výskyt sociálních interakcí u dětí z kojeneckých ústavů oproti dětem z jeslí je možno objasnit na základě opožděného vývoje. Ukazuje se, že řeč i schopnost pohybu jsou pro rozvoj sociálních dovedností klíčové Rubin, Bukwski, Parker, Lipany soukromými jeslemi Opožďování ve vývoji je u ústavních dětí poměrně běžnou záležitostí Damborská, což je vhodné srovnat s popisem našeho vzorku, kdy z celého vzorku N byl psychomotorický vývoj pouze u pěti dětí hodnocen jako normální. Zůstává otázkou, nakolik je psychomotorické
opoždění způsobeno vlivem ústavní výchovy a do jaké míry je ovlivněno genetickou výbavou dětí umístěných do těchto zařízení. Z těhotenská cvičením Praha 10 Lipany