je pro ně cizí i jazykem a ostatními zvyklostmi. Sama jsem v souvislosti s danou problematikou byla svědkem situace, kdy děvčátko poprvé Křižíkova zůstalo ve škole bez svého staršího předškolního sourozence, který byl nemocný. Předchozí den nechali rodiče holčičku v mateřské Florenc škole pouze na dopoledne, v den mé návštěvy však na zkoušku trávila ve škole i odpoledne. Během odpolední svačiny si vzpomněla na matku a ptala se, kdy už pro ni přijde, ale během okamžiku na starost zapomněla a spokojeně si šla hrát. Výsledky adaptačního procesu ve vztahu ke dětskými jeslemi Křižíkovu konkrétním dětem V této kapitole uvádím výsledky adaptačního procesu ve vztahu ke konkrétním dětem na základě případů jednotlivých dětí. Jednotlivé výsledky adaptačního procesu jsou prezentovány slovním vyjádřením v následujících odstavcích. Mateřská škola Tuto mateřskou školu právě v době, kdy jsem zde prováděla interview, navštěvovalo děvče, které je příkladem neúspěšně zvládnuté adaptace. Děvčátko zde pobyt protrpělo, vývojově se neposunovalo, nezapojovalo se do žádných aktivit, pouze vše sledovalo, střídavě popocházelo a poposedalo. Tato situace se v tehdejší době již téměř dva měsíce nelepšila. Jiným příkladem tentokrát úspěšně Křižíkově dětských jeslích zvládnuté adaptace je děvče, kdy ke změně došlo ze dne na den. Nejprve, když holčička docházela do mateřské školy s matkou, provázely její návštěvy velké scény, jakmile matka začala své dítě nechávat ve třídě samotné, bylo vše v pořádku. Také tady byl chlapec,
který odmítal jíst, pít, mateřská škola proto doporučila odklad docházky, a když se hoch vrátil na začátku března, situace byla bez problémů. Posledním příkladem je děvče, o kterém se paní ředitelka vyjádřila takový pařez to byl, také nejedla. I v tomto případě soukromých jeslí Křižíkově škola uznala za vhodný odklad navštěvování mateřské školy. Děvčátko poprvé nastoupilo někdy na začátku druhého pololetí školního dětské hlídání Praha 8 Křižíkova