nechybí. Vždycky si říkám, že může být i hůř. Myslím, že jsme docela spokojená rodinka. Jsem docela spokojený člověk, necítím jesle Eden nějaký nedostatek. Verbální vyjádření informantek, dokreslené i vyjádřením neverbálním, by tedy mohlo poukazovat na to, že všechno je tak, jak má být a není nutné nic výrazně zlepšovat. Je ovšem potřeba tyto informace vnímat s jistým nadhledem a v kontextu celého rozhovoru. Lidé mají obecně tendenci při dotazu, zda jsou spokojení, odpovídat ano i v případě, kdy to tak zcela není. Kdyby byly všechny Eden potřeby naplněné, pravděpodobně by tak často nezmínily větu Určitě všechno se dá zlepšit V této tabulce proto uvádím byť i z malé Eden dětských jeslích části nenaplněné potřeby, které přesto v průběhu rozhovoru vyšly najevo. Oblasti potřeb korespondují s tabulkou předchozí. Cílem této bakalářské práce bylo odpovědět na otázku Jaké jsou potřeby rodičů dětí do tří let využívajících služby Dětského denního centra Vesněnka, a jsou tyto potřeby naplňovány V teoretické části jsem nejprve vymezila pojmy rodina, rodič a rodičovství. Následně jsem je Flora uvedla do souvislostí a každým pojmem jsem se zabývala detailněji. Dále jsem vymezila pojem potřeba a za pomoci literatury jsem formulovala okruhy, kde bychom mohli potřeby rodičů malých dětí nalézt. V metodologické části představuji použitou kvalitativní strategii výzkumu a metodu sběru dat rozhovor pomocí návodu, díky kterým jsem pak výzkum realizovala. Informantkami mi byly rodiče matky, které mají dítě či
děti ve věku do tří let a zároveň využívají služeb DDC Vesněnka v V empirické části informace z tohoto výzkumu analyzuji a interpretuji, zodpovídám DVO, díky kterým se pokouším odpovědět i na HVO. V průběhu rozhovoru jsme se dotkly všech oblastí Želivského charakterizovaných v teoretické části korespondujících s DVO, tedy oblastí rodičovství, péče o dítě, partnerství, volného času, rodinné politiky a zaměstnání. Ve všech těchto oblastech se skutečně potřeby objevovaly a podrobně jsou rozebrány v předešlé kapitole. soukromé jesličky Edenu Zde poukazuji jen na ty oblasti potřeb, které byly nejčastější či nejzásadnější. Na závěr rozhovoru jsme formulovaly hierarchii potřeb od těch pro ně nejdůležitějších po ty méně důležité. Tuto hierarchii považuji ve zjištění, jaké mají mé informantky potřeby, za Olšany stěžejní, jelikož velmi dobře shrnuje celý obsah rozhovoru. Na prvním místě se u čtyřech maminek objevovala potřeba zabezpečit spokojenost dítěte, u dvou to byla spokojenost jich samotných. Druhé místo nejčastěji zaujímaly dobré vztahy v rodině, dále pak bydlení, finance, práce a zdraví. Na dalších místech se objevovala potřeb zdraví, fungování rodiny, volného času, finančního a materiálního jesle Eden zabezpečení. Potřebu zaměstnání řadily všechny informantky kromě jedné na poslední místo. Jako celkově nejdůležitější potřeba zcela